Aquest blog vol posar de manifest que a Móra la Nova hi ha veïns que simpatitzem amb qualsevol inversió que dinamitzi l'activitat econòmica de la Ribera d'Ebre així com informar de fets rellevants de l'actualitat local i comarcal i si s'escau fins i tot nacional o internacional.

dimecres, 28 de març del 2012

La "4000" y la "Bonita" a l'estació de Móra la Nova a meitat segle passat










La Fundació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari Industrial de Móra la Nova (FPPFI) ha iniciat els treballs per la recuperació de diversos vehicles ferroviaris que formaran part del futur tren turístic que promou la fundació.

El passat dia 28 de març va tenir lloc al museu del ferrocarril de Madrid Delicias el moviment de la locomotora 241F-2238 més coneguda com la "bonita", locomotora insignia del desaparegut dipòsit de Móra la Nova i una de les poques que es conserva de les 96 amb les que va arribar a comptar aquest dipòsit a finals dels anys 50. L'APPFI (Associació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova) i més tard la FPPFI, van iniciar ara fa 11 anys les negociacions per poder recuperar-la i tornar-la a la vida despres de 38 d'abandonament.

Finalment i gràcies al director dle museu de Delicias Sr. Miguel Muñoz la Fundación de los Ferrocarriles Españoles (ens que custodia la locomotora des del 1984) va cedir-la a l'entitat moranovenca el passat mes de novembre, aixi doncs des d'aleshores fins a la data s'ha preparat una complexa maniobra per poder treure la bonita d'una via sense connexió per situar-la a la via principal des d'on en data properes viatjarà a Móra la Nova juntament amb l'automotor Renault ABJ-2 9304 i la locomotora de vapor "mikado" 141F-2316 també cedides a l'entitat.

Després de 3 mesos de negociacions, l'Ajuntament de Madrid va donar els permisos necessaris per emplaçar en un parc municipal les 2 grues de gran tonatge per on la bonita i l'automotor havien de "volar", ja que eren més de 35 metres els que separeven la via morta de la via principal. L'operació va començar el dia 26 de març amb la preparació dels eixos de la locomotora per a poder rodar fora del museu on les grues l'havien d'alçar. Finalment el dia 28 a les 5:00h començaven les tasques de muntatge de les grues amb un gran desplegament logistic i de mitjans que varen permetre moure l'automotor, el tendre de la locomotora i finalment la locomotora. Aquests vehicles i especialment la bonita, amb les més de 120 Tm, van posar a prova el dispositiu i utillatge especialment dissenyat per l'operació dirigida per l'APPFI i que va finalitzar passades les 15:00h.

La participació de diversos professionals juntament amb els voluntaris de les diferents entitats i del propi museu del ferrocarril ha permès culminar una maniobra històrica que mai s'havia realitzat i que molts "experts" havien considerat com a impossible, sens dubte una mostra mes de la feina ben feta.