Aquest blog vol posar de manifest que a Móra la Nova hi ha veïns que simpatitzem amb qualsevol inversió que dinamitzi l'activitat econòmica de la Ribera d'Ebre així com informar de fets rellevants de l'actualitat local i comarcal i si s'escau fins i tot nacional o internacional.

dijous, 12 de juliol de 2012

Ferrocarrils de la Generalitat col·laborarà en la preservació del patrimoni ferroviari de Móra la Nova

El president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Enric Ticó, i el president de la Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial (FPPFI), Jordi Sasplugas, han signat aquest dimecres un conveni de col·laboració per a desenvolupar el Centre d’Interpretació del Ferrocarril, el tren turístic i el Centre de formació d’oficis ferroviaris.

Mitjançant l’acord, la Fundació es compromet a mantenir els projectes que està duent a terme en coordinació amb l’Ajuntament de Móra la Nova i la Diputació de Barcelona.

Per la seva banda, Ferrocarrils de la Generalitat facilitarà recolzament tècnic mitjançant l’aportació d’opinions, procediments i recomanacions que ajudin a facilitar els projectes. També donarà materials i components que estiguin fora d’ús i siguin susceptibles de ser donats de baixa perquè puguin ser rehabilitats i reutilitzats per la Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial.

El president de la Fundació ha assegurat que la signatura del conveni representa un “pas molt decidit” per unir esforços per a la consecució dels projectes previstos.

Per la seva part, el president de Ferrocarrils de la Generalitat ha manifestat el clar compromís de col·laborar amb la Fundació, a la qual ha felicitat pel treball realitzat per a la preservació del patrimoni ferroviari de Móra la Nova.

Finalment, l’alcalde de Móra la Nova, Ferran Bladé, ha insistit en la necessitat que les administracions properes donin suport a aquest “ambiciós projecte” no només pel municipi sinó també pel conjunt del territori.

De moment, la Fundació i l’Ajuntament de Móra la Nova, ja han finalitzat els treballs de construcció d’una nau on es preveu allotjar el material mòbil destinat al futur tren turístic que ha esdevenir com a nexe d'unió entre el turisme de la Costa Daurada amb les comarques del Baix Camp, el Priorat, les Terres de l'Ebre i el Baix Aragó.

1 comentari:

Volem viure a Móra la Nova ha dit...

El passat dijous, va arribar a Móra la Nova l’automotor Renault ABJ2 núm 9304, que és la tercera màquina que el Museo de los Ferrocarriles Españoles va cedir fa uns mesos a la Fundació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova juntament amb les locomotores de vapor “Bonita” i “Mikado”. En una primera fase es van traslladar les dos locomotores de vapor i aquesta peça va quedar al Museo del Ferrocarril de Madrid Delicias en espera de poder ser traslladada en un segon viatge.

Aquest automotor va ser construït el 1938 i és una peça única a l’Estat espanyol. L’ABJ va prestar servei al ferrocarril de la Val de Zafán entre Tortosa i la Puebla de Hijar entre d’altres i l’any 1976 va ser retirat de servei i conduit al Museu del Ferrocarril de Madrid Delicias on hi ha estat fins el passat 18 de juliol, dia que va sortir remolcat en un comboi especial que 23 hores després arribava a Móra la Nova.

Per tal de fer possible el trasllat per via, la Fundació ha necessitat alguns mesos de treball. El 26 de març van començar diversos treballs de preparació consistents en retirar-lo de la via on estava, aïllada de la xarxa, amb l’ajut de dues grans grues de 250 tonelades per col·locar-lo a la via principal d’accés al museu, després, un minuciós procés de preparació dels eixos i demés sistemes, per acabar amb les autoritzacions de circulació per part de l’ADIF.

El comboi especial va ser traccionat per la locomotora elèctrica 269-604 o també anomenada gato montés, i custodiada per la Asociacion de Amigos del Ferrocarril de Madrid que també va aportar-hi nou voluntaris que van tenir cura que tot sortís a la perfecció. Com agraïment, la Fundació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova ha cedit a l’entitat madrilenya l’ús d’un cotxe de viatgers, concretament l’A10X 10.012, que custodiava des de feia dos mesos i que no encaixa en el projecte de tren turístic.

Mentre, un grup de vuit voluntaris de la Fundació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova han visitat recentment el Regne Unit per conèixer i aprendre d’altres experiències de recuperació de material ferroviari històric i explotació de trens turístics. En concret, es va visitar el ferrocarril turístic Severn Valley Railway, amb més de 36 quilòmetres de via clausurada, sis estacions, tres tallers de restauració i un parc d’unes 40 locomotores i dos centenars de vagons i cotxes. Aquest museu i ferrocarril turístic circula 10 mesos a l’any amb unes freqüències de quatre a nou trens diaris en cada sentit i transporta 250.000 viatgers per temporada.