Artur Mas visita el Centre d'Interpretació del Ferrocarril per inaugurar la Cotxera del tren turístic
El cap de l'Executiu s'ha desplaçat al Centre d'Interpretació del Ferrocarril de Móra la Nova, on ha inaugurat la Cotxera del tren turístic, i ha rebut les explicacions sobre el futur centre de formació d'oficis ferroviaris, que s'hi instal·larà
En la seva intervenció en l’acte, el president Mas ha destacat que l’evolució de la història del ferrocarril a Catalunya és un “exemple curiós i alliçonador”, perquè “demostra que les coses comencen, progressen en determinat sentit, poden arribar a l’esplendor, després cauen, però acaben tornant d'una altra manera”.
El cap de l'Executiu ha fet un paral·lelisme amb la situació que viu el país i ha dit que “probablement res no tornarà a ser exactament igual que abans de la recessió econòmica, les coses tornaran, però d'una altra manera, com el ferrocarril a Móra la Nova, i el que hem de ser capaços tots plegats és d'adaptar-nos a les circumstàncies noves i saber que el que no podrem aturar és el canvi que està en marxa i que espero que sigui a més un canvi de bona velocitat”.
En aquest acte han acompanyat al president l’alcalde de la vila, Ferran Bladé; el subsecretari de Foment del Govern central, Mario Garcés, i el president de la Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari Industrial (FPPFI) de Móra la Nova, Jordi Sasplugas.
El Centre d'Interpretació del Ferrocarril és un projecte impulsat per l'Associació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari Industrial (APPFI), ubicat a les antigues instal·lacions ferroviàries de l’estació de Móra la Nova. L’APPFI forma part de la FPPFI, juntament amb quatre consells comarcals (Baix Camp, Priorat, Ribera d'Ebre i Terra Alta) la comarca del Bajo Aragón-Caspe i l'Ajuntament de Móra la Nova, amb l'objectiu d'impulsar una escola-taller, el Centre d'Interpretació del Ferrocarril i el tren turístic. El juliol de l’any passat, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i la FPPFI van signar un conveni de col·laboració per fer possible el projecte.
La Cotxera del Tren turístic inaugurada avui és un edifici de nova construcció, que serà la base de manteniment dels vehicles destinats al tren turístic.
2 comentaris:
MÓRA LA NOVA ACULL L’ASSEMBLEA ANUAL DE LA FEDERACIÓ CATALANA D’AMICS DEL FERROCARRIL
La Federació Catalana d’Amics del Ferrocarril (FCAF) va escollir el municipi de Móra la Nova per celebrar la seva assemblea anual que va tenir lloc el diumenge 10 de març al casal municipal de la població.
La FCAF representa a 52 entitats federades d’arreu de Catalunya que es dediquen al tren real, tren en miniatura i modelisme tripulat. La federació té com a objectiu, entre d’altres, preservar i posar en valor el patrimoni ferroviari.
La regidora de turisme, Montse Pedret, va ser l’encarregada d’obrir l’acte i donar la benvinguda als assistents. Va destacar la tasca de l’Associació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova (APPFI) i va concloure dient que “sou les entitats les que podeu fer entendre a l’Administració que cal conservar el que tenim per conservar la nostra història”.
Jordi Sasplugas, president de l’APPFI, en el seu torn de paraules, va destacar la necessitat de que les entitats federades treballin de portes enfora i que els resultats repercuteixin en la societat. APPFI és la 3a associació en nombre d'habitants dins de la Federació, amb 205 socis, superada per l'associació de Barcelona i la de Tarragona.
La FECAF, en la seva visita a Móra la Nova, va gaudir d’una visita al Centre d’Interpretació del Ferrocarril i de les noves
instal·lacions de la Cotxera del tren turístic inaugurades pel President de la Generalitat de Catalunya aquest passat dimecres.
Europa avala el projecte del tren turístic entre Reus i Móra la Nova
La fundació promotora és acceptada a la federació europea que integra tot els trens turístics del continent
La fundació per a la preservació del patrimoni industrial i ferroviari de Móra la Nova, impulsora del tren turístic a vapor entre Reus i Móra la Nova i del museu del ferrocarril al municipi, ha estat acceptada com a membre de ple dret de la Federació Europea de Museus i Ferrocarrils Turístics (Fedecrail). Es tracta de la institució de referència al sector que agrupa 650 ferrocarrils turístics de propietat pública, privada i d’entitats.
La fundació és el tercer organisme d’arreu d’Espanya que és acceptat a la federació. Les dues restants són els gestors del Tren dels Llacs a la demarcació de Lleida i una associació ferroviària de Saragossa.
El president de la fundació, Jordi Sasplugas, es va desplaçar la setmana passada a la ciutat francesa d’Albi per defensar la seva candidatura en el marc del congrés anual davant de 150 congressistes i va ser aprovada per unanimitat. En la sessió també s’aprovà una candidatura de Baltimore (Estats Units) i la d’un tren turístic a Suïssa.
El factor clau per aprovar la proposta de Móra la Nova fou l’existència del centre d’interpretació del ferrocarril situat a la Torre de l’Enclavament de l’estació ferroviària, tot i que també fou molt valorat l’ambiciós projecte del tren turístic.
‘Coneixement i experiència’
Amb l’acceptació de la candidatura, la fundació podrà obtenir informació directa i precisa del funcionament dels trens turístics arreu del continent i dels diversos mètodes d’explotació per a fer-lo rendible. «A més, podríem organitzar en un futur camps de voluntariat a les nostres instal·lacions sota el paraigua de la federació», afegeix Sasplugas.
De fet, en el marc de la inauguració oficial de la cotxera del tren turístic, el passat mes de març, el president Artur Mas va poder parlar amb el vicepresident de la federació, Jacques Daffis, que li recordà la potència d’actiu turístic a Europa.
A França, per exemple, els trens turístics són el cinquè actiu turístic del país amb uns 4 milions de persones anuals, per sobre dels visitants al Palau de Versalles. Al Regne Unit, d’altra banda, existeixen fins a 255 ferrocarrils turístics en explotació, el més gran dels quals transporta 3 milions de passatgers anualment.
La construcció i inauguració de l’enorme cotxera del tren turístic i la cessió de les dues locomotores a vapor han estat fonamentals per donar viabilitat al projecte, inèdit a la demarcació de Tarragona.Tot i això, Sasplugas estima que el tren turístic no serà una realitat, com a mínim, fins al 2015. I és que, a hores d’ara, encara cal rehabilitar bona part del material mòbil en mans de la fundació (locomotores i vagons) i també en cal adquirir de nou.
Vagons de Canfranc
En aquesta línia, en les properes setmanes es podria culminar amb èxit el procés per aconseguir la cessió de cinc vagons avui abandonats a la mítica estació aragonesa de Canfranc. «Són vagons datats de finals dels anys 40 del segle XX però arranjats als anys 90. Per tant, només caldria pintar-los ja que els seus interiors es troben en bon estat».
D’altra banda, la fundació també negocia la cessió d’una locomotora elèctrica, que actuaria com a reserva en cas que les dues locomotores a vapor o la locomotora dièsel s’espatllessin.
Pel que fa als permisos per poder operar, la signatura d’un conveni amb Ferrocarrils de la Generalitat permetria que l’empresa pública actués oficialment com operador del tren turístic. La petició per utilitzar les vies, encara pendent, s’haurà de demanar a l’empresa pública estatal Adif.
Publica un comentari a l'entrada