Aquest blog vol posar de manifest que a Móra la Nova hi ha veïns que simpatitzem amb qualsevol inversió que dinamitzi l'activitat econòmica de la Ribera d'Ebre així com informar de fets rellevants de l'actualitat local i comarcal i si s'escau fins i tot nacional o internacional.

divendres, 21 de gener de 2011

Locomotores antigues i un tren turístic pel centre d'interpretació del ferrocarril de Móra la Nova

S’inaugura la primera fase del Centre d’Interpretació del Ferrocarril, lligada a un projecte més ampli que inclourà un tren turístic que va del Baix Camp a la Franja
Estació de Móra la Nova
Estació de Móra la Nova
Móra la Nova acaba d’estrenar la primera fase del seu Centre d’Interpretació del Ferrocarril, un equipament molt desitjat perquè recull la importància de l’estructura ferroviària en la seva història i desenvolupament —l’any 1958, a l’estació de Móra la Nova hi van arribar a treballar un miler de persones.

L’objectiu és que, un cop finalitzades les vuit fases del projecte —amb un pressupost total de 3,7 milions d’euros—, el Centre d’Interpretació del Ferrocarril es consolidi com un reclam dins el món del tren turístic, que unirà el Baix Camp, el Priorat, la Ribera d’Ebre, la Terra Alta i el Matarranya mitjançant el traçat del ferrocarril directe de Madrid a Barcelona, a la popularment coneguda “línia dels directes”.

El Centre d’Interpretació del Ferrocarril
s’integrarà a la xarxa de museus de la Ciència i la Tècnica de Catalunya.

Vídeo:

Emissió del "Telenotícies comarques" de la demarcació de Tarragona corresponent al divendres 21 de gener del 2011.

2 comentaris:

Volem viure a Móra la Nova ha dit...

DIMARTS 25 DE MAIG DE 2010
"Móra la Nova recupera la seua història ferroviària"

Volem viure a Móra la Nova ha dit...

El tren turístic pren cos
Una entitat constituïda en fundació promou un tren amb vehicles antics que enllaci la Costa Daurada amb la Ribera

En breu sortirà a licitació la construcció de la nau on es farà el manteniment de les màquines

La millor manera de reconciliar la Ribera d'Ebre amb el seu passat ferroviari seria que fructifiqués el projecte estrella de la Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova, constituïda a partir de l'associació (APPFI) que duu el mateix nom i amb participació de l'Ajuntament de Móra la Nova i els consells comarcals del Baix Camp, Priorat, la Ribera, la Terra Alta i el Bajo Aragón-Caspe. El repte de l'entitat es posar en marxa i operar amb un tren turístic amb vehicles antics –ja disposen de dues locomotores dièsel i tenen el compromís de Renfe per cedir-los “una de les màquines més simbòliques” de les 92 que es van arribar a guardar en l'històric dipòsit de la localitat riberenca– que uneixi el cor de la Costa Daurada amb les comarques d'interior de la línia Reus-Móra-Casp.
Del projecte, que s'emmiralla en les 150 línies de tren turístic que operen a Anglaterra, fa temps que se'n parla, i actualment podria semblar una quimera en temps de crisi, però tot just és a punt de començar a madurar: “Ara sortirà a licitació el que seria la primera fase: la construcció d'una nau a l'estació de Móra la Nova per fer primer la rehabilitació i després el manteniment dels vehicles”, anuncia Jordi Sasplugas, el president de la fundació. L'edifici costarà uns 500.000 euros la meitat dels quals els aporta el Ministeri de Foment, i s'espera que estigui llest a final d'any. La segona part consistirà a fer operatius els vehicles antics.
La idea, en última instància, és habilitar un servei de tren diari, amb unes 400 places, que al matí reparteixi els turistes pel Baix Camp, el Priorat, la Ribera i la Terra Alta, i a la tarda els torni a l'estació central del Camp de Tarragona –encara pendent de construcció en el marc del nou corredor ferroviari d'altes prestacions–, que és des d'on ara preveu l'entitat que tindria el punt de partida el servei. El viatge oferiria paquets diversos, vinculats bé al castell d'Escornalbou, al vi del Priorat o les Mines de Bellmunt, al castell de Miravet o als centres de la Batalla de l'Ebre.
És difícil posar-hi data, i tot dependrà de la implicació de les administracions i del finançament, però Sasplugas es mostra optimista. L'entitat, a més a més, també gestiona el centre d'interpretació del ferrocarril de Móra la Nova, que l'any passat va obrir al públic un primer edifici però que igualment es troba en fase d'articulació. L'altra pota de la fundació és la formació. Els dos últims anys ja s'han ofert cursos homologats pel Servei d'Ocupació de Catalunya i l'objectiu final seria l'impuls d'una escola catalana de formació ferroviària.